ÖCKERÖ IF

Matchstart:sön 16 augusti, 12:00
Plats:Prästängen A-plan
Samling:11:00
Aktivitetsinfo: Åttondelsfinal i junior DM.
Vinst med 2-1 mot Bergum i åttondelsfinalen i DM!
2020-08-16 22:41
Nu var det äntligen dags igen för match för laget. Senast det hände var den 25:e mars och då vann vi borta mot Kode i just DM. Därefter har det bara blivit träningar pga Corona och första seriematchen är 20/8 borta mot Kärra. Det var just Kärra som blev utslagna mot dagens motståndare Bergums IF.
Högsommarvärmen har ett grepp om Sverige så denna dag kl 12.00 var det sol, 26-27 grader i luften och vindstilla. Matchtiden 2x30 minuter var en del av spelarna nöjda med.
Laget:
Axel U i mål, Pontus-Ludwig-Calle-Samuel i backlinjen, Hugo-Linus B-Hampus i mitten och Alex-Oskar-Jack på topp. Arvid, Wilmer och Edvard som stabil bänk.

Bergum hade avspel och hade det mesta bollinnehavet de fem första minuterna, men spelade mest runt bollen och hittade inga hotande lägen utan vi försvarade oss bra mot ett bollskickligt lag. Vår första halvchans kom efter sex minuter när Pontus fick iväg ett inlägg från högerkanten, men målvakten plockade ner bollen. Några minuter senare fick vi igång ett bra spel på vänsterkanten där Samuel samspelade med Jack som spelade vidare till Hampus - han tar sig in i straffområdet och blir fälld. Solklar straff. Jack stegar fram och sätter en stenhårt och otagbart för målvakten i hans högra hörn - 1-0 i nionde minuten!

Bergum fortsätter att ha det mesta bollinnehavet, men vi fortsätter att försvara oss ganska lågt och bra. Fortfarande inga större farligheter framåt utan mittfältet med Hugo, Hampus och Linus B stänger ytorna bra. Alex och Jack på yttrarna får kämpa på rejält både upp och ner och gör det bra - även Oskar på topp gör ett bra jobb för att försöka störa uppspelen. Mittbacksparet Ludwig och Calle är stabila och ytterbackarna Samuel och Pontus har bra kontroll på sina kanter. I fjortonde minuten tar Hampus bollen på mittplan, spelar ut till Jack och spelar in till Hugo som skarvar vidare till Oskar i straffområdet, men han är tyvärr offside. Väldigt bra spelsekvens.

Bergum fortsatte spela runt och inte hota så mycket, men närmade sig ändå lägen mer och mer. De fick ett ganska bra frisparksläge, men skottet räddades av Axel ganska enkelt. Vi försökte rulla igång bollen, men Bergum hade en hög och bra press så vi fick ofta dra långa bollar. De tog Hampus och Oskar ändå ta hand om och vi visade styrka i närkamperna. Nästa omställning vi fick kom i tjugonde minuten när Hugo vann boll och spelade ut till Alex som spelade vidare till Linus B in i straffområdet till vänster. Linus blev pressa, men fick iväg ett skott i snäv vinkel fast på målvakten. Vi fick ett hyfsat frisparksläge med fem minuter kvar av halvleken, men skottet gick över. Sedan mattades båda lagen i värmen och inte mycket hände sista fem minuterna.

I halvlek så var vi ledare nöjda med vår ledning. Trots att Bergum hade haft det mesta bollinnehavet så hade vi försvarat oss bra och knappt släppt in dem i straffområdet. Samtidigt hade vi gjort det bra i våra omställningar och hotat de ett par gånger och hade som sagt ledning med 1-0. Så vi skulle fortsätta på liknande sätt i andra. Tre byten. Alex ut och Wilmer in, Pontus ut och Edvard, Hugo ut och Arvid in.

Vi hade avspel och startade andra halvlek bra. Vi skapade vår första hörna för matchen efter två minuter, men den blev resultatlös. Därefter vann Wilmer boll på mittplan och drev framåt, men blev fälld. Vi tog en snabb frispark och Hampus hittade direkt ut till Wilmer på högerkanten in i straffområdet. Det blev ett hyfsat läge, men enn försvarare dök upp och stängde skottförsöket. Bergum fortsatte visa stor spelskicklighet och vårdade bollen, men lyfte nu upp spelet ytterligare och vi blev lägre i vårt försvar. De hittade runt på våra kanter ett par gånger, men vi fortsatte att försvara oss bra. De fick ett bra frisparksläge med kvarten kvar, men återigen så räddade Axel i mål utan större problem.
Efter räddningen så startade Axel spelet snabbt och hittade Hampus i mittcirkeln, han passade vidare uppåt till Linus B som fick ett bra läge, men spelade ut till Jack som fick iväg ett bra skott, men utanför målvaktens vänstra stolpe.

Med tretton minuter kvar av matchen så råkade Samuel ut för en otäck skada när han fastnade i konstgräset och hörde en smäll i högerfoten. Han fick gå av med stora smärtor, men det värsta la sig efter några minuter. Vid åttatiden på kvällen väntade han på fortfarande på röntgenbilderna på akuten, men det verkade som att det inte var något brutet - men kanske ett illa åtgånget ledband. Vi hoppas på det bästa - krya på dig Samuel!

Efter spelavbrottet hade vi en bra spelsekvens och fick tryck på Bergum nära deras straffområde. Jack fick ett skottläge och sköt på en Bergumspelares arm - straff igen. Jack stegar fram igen och sätter bollen kanske inte lika hårt, men fortfarande hårt och denna gång ännu mer otagbart i samma hörn som sist, men i krysset. Hur snyggt som helst!  2-0! Efter detta lyfter Bergum upp mer folk och skapar ett tryck mot vårt mål när det är tio minuter kvar. Nu får Axel göra ett par räddningar och tippa bollen till hörna. På hörnan är vi bra med och rensar bort bollen.

De får även läge med skott utifrån som Axel räddar, men sen kommer ett skott till som studsar upp på Hampus arm och då är det straöff för Bergum. jDeras spelare sätter bollen lågt i Axels högra hörn när Axel är på väg åt andra hållet. 2-1 när det är 3 minuter plus tillägg (2 min) kvar. Bergum gör allt de kan för att försöka kvittera, men vi försvarar oss riktigt bra och de får inga mer farliga lägen utan vi vinner med 2-1 och är vidare till kvartsfinal mot antingen Stenkullen eller Landvetter. Den matchen ska spelas senast 20:e september.

Öckerö IF - Bergums IF  2-1 (1-0)  200816

1-0 (10) Jack (straff)